Gesprekstechnieken in de praktijk

Training 'Gesprekstechnieken in de praktijk' in het kort

Gesprekstechnieken kunnen we allemaal gebruiken. Of je nu een praatgraag welbespraakt type bent of een stille kikker. Van netwerkborrel tot een persoonlijk gesprek met vrienden. Op het werk zijn uitstekende communicatieve vaardigheden onmisbaar. Je wilt daarom graag over de juiste gesprekstechnieken en spreekvaardigheden beschikken. Om deze gesprekstechnieken verder te professionaliseren is deze praktijkgerichte training de juiste keuze.

Bereik wat je wilt in een gesprek met de juiste gesprekstechnieken

Op je werk overleg je heel wat af. Met allerlei mensen. En die zijn allemaal anders. Hoe kan het toch dat sommige collega’s in die overleggen altijd bereiken wat ze willen? Effectieve gesprekstechnieken!

Je hebt gesprekken in de hand en communiceert professioneel

JJe gesprekspartners zijn allemaal anders. Ze hebben verschillende karakters, wensen, interesses, doelen en prioriteiten. Hoe beter je daarop aansluit, hoe effectiever je bent in je gesprek. Welke communicatiestijl hanteer jij bijvoorbeeld? En zit je daarmee niet, zonder dat je het zelf weet, in de allergie van je gesprekspartner? Stijlen leren herkennen en hanteren levert je heel veel op.
 
In wat er gezegd en gedaan wordt tijdens een gesprek zitten vaak verschillende lagen. Je kent het wel, er ontstaat soms heel veel discussie over niets. Gaat het wel om het onderwerp of is er iets anders aan de hand? Aan de hand van bijvoorbeeld de ijsbergtheorie laten we je zien wat er zich onder water allemaal kan afspelen. Als dat doorziet, kun je het gesprek veel beter naar je handzetten.
 
Elk type gesprek heeft ook zijn eigen wetmatigheden en vaste patronen. Ook daar kun je je voordeel mee doen. Je krijgt handvatten mee om strategisch gesprekken aan te gaan waardoor je effectiever bent.
 
Deze training is echt iets voor jou als je geregeld gesprekken voert en je je doelen wilt bereiken. Want daar gaat het om.

Resultaten die je verder helpen

  1. Je kunt je communicatiestijl afstemmen op wat je wilt bereiken
  2. Je weet wat je eigen sterke en zwakke punten zijn
  3. Je kunt schakelen in gespreksniveaus
  4. Je herkent non-verbale signalen en emoties
  5. Je weet wat je moet doen in verschillende soorten gesprekken
  6. Je bent veel effectiever in het halen van je gespreksdoel

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Hoe bepaal je het doel van een gesprek?
  • Hoe kun je effectief communiceren en beïnvloeden?
  • Hoe haal je het maximale uit gesprekken?
  • Gesprekstechnieken en luistervaardigheden: actief luisteren, vragen stellen, doorvragen, samenvatten
  • Wat is een uniforme en gestructureerde gespreksvoering?
  • Hoe breng je structuur aan in gesprekken?
  • Gespreksopbouw: Analyse, aanbod & afsluiting
  • Vraagstelling technieken toepassen in 1 op 1 gesprekken
  • Hoe kun je de vraag achter de vraag achterhalen?
  • Signaleren van thema´s of patronen in gesprekken?
  • Hoe ga je om met emoties van jezelf en je gesprekspartner?
  • Omgaan met weerstand
  • Aandacht voor ´triggers´ van reactiepatronen
  • Belemmerende overtuigingen in klantgesprekken
  • De do’s & don’ ts

 

Trainingskosten

Investeer in jouw team en haal eruit wat erin zit

Q-link Training en Coaching verzorgt diverse trainingen gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en competenties van teams binnen (semi) overheidsorganisaties, zoals gemeente, rijksoverheden en provincies. De inhoud richt zich vooral op persoonlijke ontwikkeling en het versterken van vaardigheden in het leidinggeven, samenwerken en teamontwikkeling.
We gaan graag komen graag in gezamenlijk overleg tot een passend programma. Sommige teams hebben aan 2 dagdelen genoeg. Anderen hebben de voorkeur voor een intensief programma. Je geeft zelf als leidinggevende of medewerker aan waar jouw team naartoe wil groeien en ontwikkelen.
 
Neem contact met ons op voor het opvragen van een offerte.

Vragen over deze training?

Neem contact op met Quisqueya
Quisqueya Garcia